Zde najdete odkazy na zajímavé a užitečné stránky, o jejichž geniálnosti se málo ví (takže zde nebudu upozorňovat na věci jako Google, Apache nebo Mozilla, jejichž užitečnost je v obecném povědomí). Pokud chcete mít přehled o tom, co mě aktuálně zaujalo právě teď, v posledních dnech a hodinách, podívejte se na Fuxoft's Shared Links v Google Readeru (je tam i RSS feed). Pokud není řečeno jinak, všechny následující služby a software jsou zdarma.

- - - Programování a Internet - - -

 - - - Cygwin

Musím přiznat, že mě "komfortní" Windows štvou a že je mi mnohem milejší Linux, na který jsem kompletně přešel počátkem roku 2005. Do Windows bootuji velmi občas, pouze pokud potřebuji používat FL Studio (viz níže). Pokud se vám ve Windows stýská po vašich oblíbených linuxových command-line aplikacích, Cygwin je prostředí, které vám umožní kompilovat a používat pod Windows aplikace, které znáte z Linuxu (Unixu) - včetně vašeho oblíbeného shellu. Nejde o žádný emulátor! Cygwin kompiluje nativní Windows aplikace, které fungují na cizích počítačích bez ohledu na to, jestli na nich je nějaké "Cygwin prostředí". A má příjemný auto-upgrader, který vám zaručuje, že se vám do počítače stáhnou nejaktuálnější (už zkompilované) verze vašich oblíbených aplikací.

 - - - Squeak

Začněme trochu obšírněji: Jazyk C/C++ je mi vrcholně nesympatický. Před pár lety jsem vyzkoušel doslova desítky programovacích jazyků, abych našel nějaký, který by mi vyhovoval (včetně takových věcí jako Lisp, Caml, Erlang, Rebol, Ruby...). Nakonec jsem jako nejvhodnější pro mě ocenil jazyk Smalltalk, mimo jiné proto, že je to jediný skutečně objektově orientovaný jazyk a že je neuvěřitelně jednoduchý (má celkem buď pět nebo šest příkazů, podle toho jak to berete). Nemůžu vám tady stručně vysvětlit, v čem je Smalltalk jiný. On to vlastně exaktně vzato ani není programovací jazyk, nýbrž (ve většině implementací) jakýsi "miniaturní operační systém" s vlastním UI, běžící jako nadstavba nad skutečným OS (přičemž celá ta nadstavba je napsaná ve Smalltalku, můžete si ji prohlížet a měnit ji - za chodu). Hlavní argumenty pro Smalltalk: Za prvé, Smalltalk je velmi vhodný k tomu, abyste okamžitě začali programovat aplikaci a teprve v průběhu programování si ujasňovali, co a jak má vlastně dělat (což je podle mého gusta). Za druhé: Naprogramoval jsem v něm (pod Windows) online aplikaci (s grafickým UI) pro několik tisíc uživatelů, tu jsem bez jakýchkoliv úprav nakopíroval na Linuxový počítač a tam běžela rok a půl bez nutnosti restartu. Smalltalk má několik implementací, z nichž doporučuji Squeak, který je open-source. Pokud jste ale úplný smalltalkový začátečník a potřebujete pochopit základní filosofické záležitosti, související se Smalltalkem, zkuste nejdřív VisualWorks Smalltalk, který má zabudovaný velmi dobrý tutorial a pro nekomerční použití se dá stáhnout zdarma. Několik knih o Smalltalku je zdarma k dispozici zde.

 - - - Ruby

Trochu se za to stydím, ale byl jsem nucen do značné míry kapitulovat a pro řešení "real life problémů" používat místo Smalltalku skriptovací jazyk Ruby. Ruby není tak stylově "čistý" a elegantní jako Smalltalk, ale evidentně z něj vychází (plus z Pythonu a velmi mírně z Perlu). Především ale prožívá velký boom a má ve všech směrech o několik řádů lepší podporu než Smalltalk (knihovny, uživatelskou základnu) - což je bohužel věc, kterou dost zásadně potřebujete. A vymyslel ho Japonec.

 - - - Lua

A další změna: V posledním roce (2006-2007) nejvíce programuji v jazyce Lua. Lua je velmi rychlý a velmi triviální jazyk, určený především k tomu, aby byl "embedded" ve větších softwarových projektech a jaksi je "z vyšší úrovně" řídil (je použitý v mnoha komerčních hrách). Já ho ovšem ani moc neembeduji a dělám v něm praktické věci, včetně konverze a updatování dat v Google Calendar nebo dynamického generování celého obsahu fuxoft.cz. Lua mi totiž učarovala v tom, že je vpodstatě velmi primitivní a má jedinou složitější datovou strukturu (obecnou hash table). Obsahuje ovšem několik chytrých "hooků", pomocí kterých si velmi snadno "customizujete" tento jazyk pro váš daný projekt - například si pomocí pár řádků kódu naprogramujete objekty a dědičnost nebo sofistikovaný debugging - přesně tak jak chcete! A protože je základ jazyka velmi primitivní, po pár týdnech používání prakticky nemáte potřebu nahlížet do jeho dokumentace.

- - - Hry - - -

Nemyslete si, že nenávidím současné hry. Rozhodně si rád zahraju nejnovější Grand Theft Auto, Metroida nebo Pikmina (mám většinu existujících současných konzolí). Bohužel, valná většina současných her je pouze recyklací téhož pořád dokola, jenom přibývá polygonů. Opravdu originální hry se dnes buď vůbec "mainstreamově" nedistribuují, nebo je značně obtížné je sehnat. Pokud neohrnujete nos nad čímkoliv, co není 3D, můžete učinit mnoho úžasných objevů tady.

 - - - Zangband (a spousta variant)

Angband je vlastně zástupcem celého podžánru tahových RPG her (jako např. Zangband, Nethack, Moria...). Podle základního popisu ("chodíte v podzemí a mydlíte spoustu různých příšer pomocí zbraně a magie") vám mohou připadat vrcholně neoriginální a ze screenshotů se vyloženě zděsíte (většina těchto her vůbec nemá grafiku a vše je v nich znázorněno pouze pomocí ASCII znaků). Vtip je ale v tom, že tvůrci rezignovali na grafiku (a zvuk a podobné nesmysly) a to jim umožnilo vypiplat hratelnost způsobem, jaký je u "mainstreamových" her nemyslitelný. Většina těchto her nemá statický scénář a je při každé "partii" jiná. Na screenshotu vidíte, jak jsem já ("@") právě neopatrně přikouzlil několik tuctů zombies ("z") a hadů ("s").

 - - - Deadly Rooms of Death

Deadly Rooms of Death je hra, která se - jak je jasné už z názvu - nebere příliš vážně, ale připraví vám jistě mnoho, mnoho bezesných nocí. Vypadá trochu jako RPG, ale jde spíš o velmi rozsáhlou puzzle hru, vzdáleně inspirovanou třeba oblíbeným Sokobanem.

- - - Grafika - - -

 - - - Picasa

Je to skoro strašidelné, ale připadá mi, že na co Google sáhne, z toho udělá úžasnou věc. Pravděpodobně znáte Google search a GMail, ale mozná neznáte Picasu, což je organizér (nikoliv online aplikace) vašich digitálních fotografií a jiných obrázků (a filmečků). Je nutno upozornit, že není zrovna úžasně konfigurovatelný a že je určen i pro velmi nezkušené uživatele. Já ale nejsem žádný profi fotograf a potřebuju pouze ty tisíce fotek nějak velmi rychle a snadno setřídit, zorganizovat a mít možnost v nich rychle vyhledávat, drobně je upravovat, exportovat je do menších rozměrů a posílat e-mailem - aniž by se přitom jakkoliv měnily originální JPG soubory na mém harddisku! To vše zvládá nová verze Picasy k mé naprosté spokojenosti, lépe než ostatní podobné programy za peníze, které jsem zkoušel. (Tento odstavec byl psán v době, kdy jsem ještě používal Windows. Nyní mi Picasu do značné míry nahrazuje online služba Flickr.)

 - - - Blender

Blender je open-source 3D modelovací a animační program. Neodvážím se zde tvrdit, že je lepší než 3DMAX, Maya atd... Prostě proto, že tomu prdlajs rozumím. Ale funguje a během pár dnů se mi v něm bez nějaké přípravy podařilo udělat to, co jsem chtěl, včetně vyrenderování ve filmové kvalitě. Tudíž jsem happy.

 - - - POVRAY

Persistence of Vision Raytracer je open-source raytracer a renderer pro různé platformy. Různí schopní lidé v něm vytvářejí překrásné obrázky neinteraktivně - pomocí textového editoru a zabudovaného deskriptivního jazyka. Například napíšete tento dvoukilový prográmek a výsledkem je tohle. Vím, že to valné praktické využití nemá, ale připadá mi to fascinující.

- - - Zvuk - - -

 - - - FL Studio

Tento program (pouze pro Windows) se původně jmenoval Fruity Loops a v průběhu několika let se z automatického bubeníka vyvinul v plnohodnotné hudební a zvukové studio. FL Studio není zdarma. Zdarma si můžete pouze stáhnout verzi se spoustou demoskladeb, která je plně funkční, ale neumožní vám ukládat vaše rozpracované projekty. FL Studio jsem si před pár lety legálně koupil a dodnes ho považuji za jednu z nejlepších investic svého života. Zkoušel jsem údajně "profesionálnější" programy jako Reason nebo Cakewalk (které jsou mnohem dražší), ale pro člověka, který je původně programátor a až potom hudebník, poskytuje FL Studio mnohem více možností, co se zvukem dělat a jak vychytaně to dělat. Všechny moje remixy a vůbec většina mé hudby v posledních letech vznikla v tomto programu na standardním PC se Soundblasterem (kdybych byl trochu větší masochista, nepotřeboval bych k tomu ani externí keyboard). FL Studio je kompatibilní s většinou VST pluginů.